اخبار و گزارش های مهم هفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

قوماندان امنیه پروان یکتعداد سلاح خود را به دولت تسلیم کرد         

عبدالرحمن سید خیلی قوماندان امنیه در ولایت پروان امروز یکتعداد سلاح دست داشته خود را بطور داوطلبانه به کمیسیون جمع اوری سلاح در انولایت تسلیم نمود.

 سلاح متذکره شامل دو میل هاوان ، نودوچهار میل کلاشینکوف ،نه میل گرینکوف دومیل دهشکه ، دومیل زیوو ، هشت میل راکت ار پی جی ، یک دستگاه بی ایم ، یک، ، یک میل صدتکه و یک میل گرینکوف میباشد .

 

اعتصاب معلمين در هرات وارد چهارمين روز خود شد

اعتصاب بيش از‪ ۱۰هزار نفر از معلمان و آموزگاران ولايت هرات وارد چهارمين روز خود شد.
معلمان معترض با صدور قطعنامه ‌اي خواستار، افزايش حقوق ، واگذاري زمين و ساخت مسكن از سوي دولت شده‌ اند.
در پي اعتصاب سراسري معلمان در ولايت هرات متعلمين در سرك ها رها شده و در ساعات آموزشي در سطح شهرها گشت و گذار مي ‌كنند و يا در داخل مدارس به سرگرمي و بازي مشغولند.
اين در حالي است كه متعلمين از رئيس جمهور خواهان رسيدگي جدي به وضعيت معلمان و سرنوشت خويش هستند.
در ولايت هرات قريب به ‪
۴۵۰هزار محصل مشغول تحصيل هستند.
چندي پيش نيز در بيشتر مناطق افغانستان از جمله كابل آموزگاران با راهپيمايي و سردادن شعار، افزايش حقوق به ميزان
۳۵۰ افغاني را توهين به مقام معلم دانسته و خواستار اصلاح وضعيت حقوقي خود شدند.
مسوولان اتحادیه صنفی معلمان هرات گفته اند که یک هیات بلند پایه وزارت معارف برای گفتگو با معلمین به ولایت هرات امده اند.
برخي سياستگذاران آموزشي در كشور اعتقاد دارند كه بي لياقتي وزير معارف باعث ركود آموزشي در كشور شده بي توجهي دولت به اين امر مقدس و زير بنايي را در پي داشته است.

دولت ، خود كش و بيگانه پرست

روزنامه چراغ به تلاش های دولت درجهت مدد رسانی و اظهار همدردی به پاکستان به خاطر زلزله اخیر در آن کشور تماس گرفته و اظهار تأسف نموده است که دولت افغانستان نتوانسته است طی چهارسال اخیر توجه پاکستان را در همکاری با خویش و مبارزه علیه تروریستان جلب کند.
در این سرمقاله آمده است : افغانستان امروز از مرزهای خود که تحت کنترل پاکستان است آن سوی دیورند بدترین ضربات را نصیب می شود و ده ها انسان سالم و مظلوم آن به شهادت می رسند؛ مگر دولتمردان ما هنوز در خواب غفلت است و سیاست از خود کش بیگانه پرستی را دنبال می کنند؛ به طور مثال : در جمعه گذشته در اثر زلزله در ولایت زابل چند تن جان باختند و چندین تن زخمی و خانه های مردم ویران گردید؛ اما دولت خبر ندارد و به آنها کمک نمی کند و شاید هم کشته ها و زخمیان کسانی باشند که در انتخابات ریاست جمهوری به کرزی رأی داده باشند و یا هم رأی نداده باشند که باید دولت منحیث مسوول اول در اولین لحظات به خدمت آنها می شتافت که نشتافت و جناب کرزی باید عوض پاکستان به زابل سفر می کرد تا از وطنش و مردمش دلجویی می نمود تا دیدن از پاکستان . و شاید برای مردم زابل صرف پیام تأسف خود را ان هم ازطریق رادیو بفرستند.
سفراخیر کرزی به پاکستان صرف به منظور نشان دادنغم شریکی با دولت پاکستان چندان قابل اهمیت نبوده؛ بلکه نشاندهنده این است که مبادا زیر کاسه نیم کاسه باشد.!
زیرا دیده شده که دشمنان مردم افغانستان طالبان فراری به واسطه اصرار زیاد دولت روی صحنه آمده و دروازه ها به روی آنها باز گذاشته شده؛ ولی آنهایی که از ابتدا با کرزی همکار بودند ازصحنه کنارزده شده و دیگر از آنها یادی هم صورت نمی گیرد.
چهره های تازه نفس کم تجربه و بی هویت روز تا روز در دولت با معاشات فوق العاده بلند جا می گیرند و در عوض افراد متعهد ، مجرب، دلسوز و برخاسته ازبین مردم به عناوین مختلف اضافه بست، منفک و برطرف می گردند.
مردم هر روز ازطریق تظاهرات، اعتصابات و بلند نمودن آوازشان حق شانرا می خواهند، ولی چشمها کور، گوشها کر و دروازه ها بسته است.
اولیای امور مصروف تطبیق همان سیاست های قبلاً ذکر شده خویش اند که سخت آزار دهنده است.
بهترین راه ، تن دادن به نظر و خواسته مردم است که باید دولتمردان آن را رعایت کنند و به مردم اجازه کار و فعالیت داده ، نقش آنها را در دولت برجسته سازد، تا دموکراسی به معنی حقیقی آن عملی شود. درغیر آن نتایج اعمال شان چنان خواهد بود که قیمت زیادی غرض جبران آن خواهند پرداخت.

تسليمي زندانيان به جانب کابل

۱۴تن از فرماندهان و سران طالبان كه از سوي دولت پاكستان تحويل دولت افغانستان شده بود چهارشنبه شب با يك فروند هواپيماي باربري وارد فرودگاه كابل شدند.

تلويزيون ملي افغانستان در برنامه خبري چهارشنبه شب خود در حاليكه تصاوير اسيران طالبان را در فرودگاه كابل نشان مي‌داد، به نقل از آژانس خبري باختر اعلام كرد: درميان افراد يادشده مفتي "عبداللطيف حكيمي" سخنگوي طالبان و "ياسر" نيز وجود دارند.

اين شبكه تلويزيوني در گزارش خود تسليم افراد يادشده طالبان از سوي دولت پاكستان را باب تازه‌اي در گرم شدن روابط في مابين كابل و اسلام‌آباد و نيز فصل جديدي در ايجاد هماهنگي و مبارزه عليه تروريزم عنوان كرد.

به گزارش اين شبكه خبري، مقامات دولت افغانستان در نخستين واكنش خود از اين اقدام دولت اسلام‌آباد قدرداني كرده و اين اقدام پاكستان را گام مهمي براي پايان دادن جنايات طالبان و شبكه القاعده در منطقه توصيف كرده اند.

تلويزيون ملي افغانستان در ادامه گزارش خود افزود: تحليلگران بر اين باورند همكاريهاي مشترك و هماهنگي ميان دو كشور در مبارزه عليه تروريزم بدون شك صلح و امنيت منطقه را تضمين مي‌كند و در اين راستا مقامات دولت كابل اين اقدام دولت اسلام‌آباد را به‌فال نيك گرفته و آن را نشانه علاقه‌مندي پاكستان به ايجاد تحكيم دوستي و صلح پايدار در منطقه مي‌دانند.

دستگيری کارمند ملل متحد در فرودگاه کابل

شبكه‌هاي تلويزيوني افغانستان روز پنجشنبه به نقل از رييس پليس فرودگاه بين‌المللي كابل اعلام كردند: يك تبعه مالزي كه گفته مي‌شود كارمند سازمان ملل در افغانستان است روز پنجشنبه به‌جرم همراه داشتن ترياك در فرودگاه دستگيرشد.

تلويزيون غيردولتي "آريانا" در برنامه خبري ساعت ‪ ۲۰خود به نقل از ژنرال "امين الله" گزارش داد، يك تبعه مالزي به‌نام "آپالاندو" كه از كارمندان سازمان ملل متحد در افغانستان است روز پنجشنبه درحاليكه قصد داشت ‪ ۲۰۰گرم ترياك را از طريق فرودگاه كابل به دهلي منتقل كند توسط پليس مستقر در فرودگاه بازداشت شد.

رييس پليس فرودگاه بين‌المللي كابل افزود: بنابه اظهارات فرد ياد شده وي چندين سال است كه در نهادهاي سازمان ملل متحد كارمي كند.

"آدرين ادوارد" سخنگوي سازمان ملل متحد در افغانستان در اين رابطه گفت: هنوزمشخص نيست كه آيا فرد بازداشت شده كارمند سازمان ملل است يا خير.

وي به تلويزيون آريانا تصريح كرد: چنانچه فرد دستگير شده كارمند سازمان ملل باشد لطمه جدي به حيثيت و اعتبار اين نهاد بين‌المللي وارد خواهدشد.

طي دو هفته گذشته بيش از هشت تن از اتباع خارجي ازجمله نيجريه به اتهام قاچاق مواد مخدر بويژه هرويين در فرودگاه كابل دستگير شده‌اند.

 





 

 


روزنامه "گاردين" چاپ لندن روز چهارشنبه اعلام كرد كه "جورج بوش" رئيس جمهوري آمريكا درخواست معافيت سازمان سيا از قانون ضدشكنجه زندانيان را مطرح كرده است.

به نوشته روزنامه انگليسي، "ديك چني"، "جان مك كين"سناتور جمهوريخواه و "پيتر گاس" سرپرست سيا اين درخواست را در قالب لايحه‌اي به سنا ارايه داده‌اند.

به نوشته گاردين، چني دليل ارايه اين لايحه را "دادن اختيارات بيشتر به رئيس جمهوري آمريكا در مبارزه با تروريسم" عنوان كرده است.

اين در حالي است كه به نوشته روزنامه تايمز چاپ لندن روز چهارشنبه گروهي در مقابل سفارت آمريكا در لندن دست به تظاهرات زدند و به رفتار آمريكايي‌ها با زندانيان گوانتانامو اعتراض كردند.

اين گروه درخواست كردند كه درباره اينكه نيروهاي آمريكايي در گوانتانامو اسرايي را كه دست به اعتصاب غذا زده‌اند با زور مجبور به خوردن غذا مي‌كنند تحقيق مستقلي صورت گيرد.

گروهي از پزشكان انگليسي نيز روز سه‌شنبه از دولت اين كشور خواستند كه با فشار بر آمريكا مانع پايمال شدن حقوق زندانيان گوانتانامو شود.

محور درخواست اين پزشكان، بدرفتاري زندانبانان زندان گوانتانامو با زندانياني است كه به اعتصاب غذا دست زده‌اند.

براساس اعلام اين پزشكان، زندانيان گوانتانامو ازجمله شش زنداني انگليسي اين زندان، نيازمند رسيدگي توسط يك گروه از پزشكان مستقل هستند.

اين بيانيه به امضاي ‪ ۱۸پزشك سرشناس انگليسي از جمله پروفسور "الوي الياس" رييس "انجمن بيماريهاي گوارشي" انگليس رسيده است.

پزشكان انگليسي دراين نامه از اعمال زور براي خوراندن غذا به زندانيان اعتصابي به‌عنوان نمونه ديگري از پايمال شدن حقوق زندانيان ياد كرده و خواستار احترام مسوولان زندان به تصميم اين افراد شدند.

سازمانهاي "عفو بين‌الملل" و "صليب سرخ بين‌الملل" نيز بتازگي نسبت به بحراني شدن وضع جسمي زندانياني كه در زندان گوانتانامو اعتصاب غذا كرده‌اند، هشدار دادند.

پايگاه اينترنتي روزنامه " ديلي تلگراف " روز چهارشنبه در بررسي نقش تروريسم در جهاني شدن نوشت: اكنون " تروريسم اسلامي " كارش از چند گروه كوچك در جهان گذشته و در سراسر جهان به جنبشي تبديل شده كه گويي دست به شورش زده است.

به نوشته اين روزنامه، مخالفان جهاني شدن اقتصاد مي‌كوشند تا صداي كشورهاي مستمند و فقير را به گوش مردم جهان ثروتمند برسانند.

در چنين جهاني ديگر ارتباطات وسيع جهاني جاي دنياي بسته سابق را گرفته و امكان بستن مرز كشورها وجود ندارد و با پرواز يك هواپيما مي‌توان از جهاني فقير به دنيايي ثروتمند راه يافت و تنگدستي خود را در مقابل ثروت ديگران نهاد و تاسف خورد.

اما مدت‌هاي مديدي است كه ديگر نماد جهاني شدن در كشورها، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي "مك دونالد" و يا ديدني‌هاي "ديسني‌لند" نيستند، همان‌هايي كه در بيشتر كشورهاي جهان شعبه دارند.

ديلي تلگراف افزود: اكنون ديگر اسلام است كه همه جا در موردش سخن مي‌رود و جنبش بنيادگراي اسلامي بي‌اهميتي كه ‪ ۸۰سال پيش در عربستان سعودي بوجود آمد، امروزه در شهرهاي بزرگ دنيا شعبه دارد.

اين روزنامه نوشت: در تمامي شهرهاي اروپايي از جمله كپنهاگ، آمستردام، ليدز و...، جنبش اسلامگرايي همه‌گير شده و به سراغ كشورهاي ديگر رفته و حاملان آن در كشورهاي ديگر ماوا گزيده‌اند و هواداران بسياري نيز پيدا كرده‌اند.

امروز مقارن با شصتمين سال تأسيس سازمان ملل متحد و باجرا در آمدن رسمى منشور آنست و در ماه ژوئن گذشته هم مراسمى بمناسبت سالروز برگزارى كنفرانس سان فرانسيسكو براى تأسيس اين سازمان جهانى برپا شد. مطلب زير تفسيرى است در باره نقش و تأثير سازمان ملل متحد نوشته مفسر صداى آلمان كلاوس دامان.

نام سازمان ملل متحد حكايت از اتفاق و همدلى ملل مختلف جهان ميكند همانگونه كه مقدمه منشور اين سازمان هم با اين كلمات آغاز ميشود: «ما ملتهاى متحد عضو سازمان ...».  اين كلمات بگوش خوش ميآيد ولى در عمل متأسفانه بيشتر دلخوشكنك است تا حقيقت، چون سرنوشت اين سازمان را عده اى از دولت ها تعيين ميكنند، آنهم دولت هائى كه فقط بعضى از آنها بطريق دمكراتيك انتخاب شده اند.    در گذشته بودند و امروز هم هستند رژيمهاى خودكامه اى كه در ميان اعضاى قدرتمند سازمان ملل متحد نشسته اند و منجمله جزو اعضاى دائمى شوراى امنيت اين سازمان با استفاده از حق وتو كار آنرا تخطئه ميكنند.    ولى دولتهاى منتخب مردم هم هميشه در شوراى امنيت حرفى نميزنند كه خواست ملتهايشان است كه بعنوان نمونه ميتوان از موافقت نخست وزيران انگلستان و اسپانيا تونى بلر و خوزه ماريا آزنار با جنگ با عراق ياد كرد، در صورتى كه بيشتر مردم دو كشور با آن مخالف بودند.

اولين جمله مقدمه منشور سازمان ملل متحد خود نمونه تضادهائى است كه از ابتداى تأسيس اين سازمان در شصت سال پيش وجود داشت.   در دوره جنگ سرد بين شرق و غرب شوراى امنيت نتوانست به وظيفه اى كه برايش در نظر گرفه شده بود، يعنى حفظ صلح و امنيت در جهان عمل كند.      البته سربازان كلاه آبى سازمان توانسته اند در موارد و مناطق مختلف جهان پس از دوره هاى جنگ مسلحانه در زمينه برقرارى صلح و آرامش نقش مثبتى ايفا كنند، ولى اين سازمان از درگير شدن جنگهائى مانند جنگ كره يا ويتنام نتوانست ممانعت كند،  و در رواندا نسل كشى در برابر چشم جهانيان صورت گرفت.  البته پس از پايان يافتن خصومت بين شرق و غرب در اوائل دهه نود موارد استفاده از حق وتو در شوراى امنيت خيلى كاهش يافته، ولى جنگ عراق نشان داد كه اين مجمع فقط هنگامى ميتواند از وقوع يك جنگ جلوگيرى كند كه همه اعضاى دائمى آن واقعاً مخالف آن باشند.

اگر آرزوى دبير كل سازمان ملل متحد كوفى عنان به تحقق ميپيوست، اين سازمان در شصتمين سال تأسيس خود اصلاحاتى را تصويب ميكرد كه براى كار آن گامى بزرگ بسوى آينده يعنى قرن بيست و يكم محسوب ميشد.   ولى تصميمات و نقشه هاى وى در كنفرانس عالى اواسط ماه سپتامبر گذشته آنقدر مورد جرح و تعديل قرار گرفت كه چيز زيادى از آن باقى نماند.   البته كليه اهداف هزاره سازمان مورد موافقت واقع شد و كدام كشور است كه بتواند علناً با اهدافى مانند مبارزه با گرسنگى يا بيماريهاى واگيردار در جهان مخالفت كند؟  ولى در رابطه با تأمين بودجه كمكهاى عمرانى تفرقه شديد بين اعضا علنى گرديد،  و باينترتيب اصلاح تشكيلاتى و سازمانى  شوراى امنيت به آينده نامعلوم موكول شد.     در آن كنفرانس از بحث در باره تعريف مفهوم «تروريسم » هم تا جائى كه ميشد طفره رفتند و همه اينها نشان دهنده اين واقعيت است كه حصول توافق در باره آينده سازمان ملل متحد چه كار مشكلى است.   كسى كه در روياهاى خود وحدت ملل و كشورهاى جهان را تا آن حد ميخواهد كه يك حكومت و دولت جهانى بوجود بيايد از سازمان ملل متحد مأيوس و سرخورده ميشود.

ولى اگر انتظاراتمان از سازمان ملل متحد را محدودتر كنيم خواهيم ديد كه اين سازمان در بعضى زمينه ها خدمات موثرى انجام داده و نقش مثبتى ايفا كرده است: مثلاً تصويب و انتشار منشور حقوق بشر و يا كار سازمانهاى فرعى آن مانند سازمان حمايت كودكان (يونيسف) و يا دادگاههاى بين المللى كه واقعاً مايه اميد بسيارى از انسانها براى احقاق حقوق اساسى آنها بشمار ميروند.

 

 

از منابع مختلف خبری


October 31st, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها